A Villa Doria Pamphili egy 17. századi villa, amelyik a legnagyobb területet birtokló publikus parkja Rómában. A Monteverde negyedben található, a Gianicolo-n (vagy rómaiul Janiculum), a külső részén a Porta San Pancrazio-nak, ahol a Via Aurelia található.
A villa a Pamphili családnak készült és mikor a családfának végeszakadt a 18. században, Giovanni Andrea IV Doria-ra szállt. Ebben az időben a villát úgy ismerték, hogy a Villa Doria Pamphili.
A birtok központja a Villa Vecchia vagy az “öreg villa”, amely már 1630 előtt is létezett, mikoris Pamfilio Pamfifi megvásárolta, aki nem mellesleg elvette az örökös Oimpia Maidalchini-t, hogy élvezhessék együtt a gyönyörű vidék kínálta kilátást. Későbbiek folyamán Pamfilio megvásárolta a közeli szölősöket(Bel Respiro vagy “gyönyörűen lélegzetelállító”), hogy bővítse a telket. Ebben a korban elvárták egy villától a gazdagok, hogy megfelelő méretű telek legyen hozzá.
1644-ben Giambattista Pamphili-t megválasztották pápának és felvette az Innocent X. nevet. A megválasztását követően még pazarabb villát szeretett volna Pamphili családnak tudni. Kezdetleges terveket készített felfételezhetően Virgilio Spada (Borromini neve is felmerült, de őt nem igazán tartják valószínűnek). Végül a Bolognai szobrász Alessandro Algardi kezébe került az irányítás 1644-ben, akinek a segédje Giovanni Francesco Grimaldi volt.
A kezdetleges tervrajzoknál szerepelt a központi casino is(nem olyan kaszinót értünk ez alatt, mint most) szárnyakkal. De csak a középső része épült meg szárnyak nélkül. Az építészét nem igazán tudják megmondani, hiszen Algardi nem volt építész, de talán Carlo Raimalditól kapott segítő kezet az építés alatt Algardi.
Az építkezés 1645-ben kezdődött meg és 1647-ben tudták befejezni. A kert munkálatai 1653-ban fejeződtek csak be. A casinot úgy ismerték, hogy Casino del Bel Respiro, amely segített kiegészíteni Pamphili szobor kollekcióját, ősi és modern korok műveit egyaránt. Olyan művek kaptak helyet a kaszinoban, mint vázák, szarkofágok vagy akár bizonyos értékesnek tekinthető papírok.
A kissé zsúfolt casino homlokzatán ritmikusan változtak az ablak rései, melyeket egy-egy antik, vagy modern szobor emelt ki a “szürkeségből”.